Vinter

Plassene i vinterhavn blir normalt ledig 15 oktober, noen senere en dette. Plassene 2016 til 2022 blir ledig i begynnelsen av november

Vannet på bryggene og på opplagsplassen blir skrudd av når frosten kommer, det finnes en frostfri utekran ved toalettet i sjøhuset. Strømmen blir slått av fra uke 47 i ukedagene, men settes på i helgene. På opplagsplassen er det i vintersesongen ikke tillatt med tilkobling til strømposter i ukedagene. Om dette skjer, vil slike ledninger bli fjernet eller klippes uten varsel, det er forbudt med skjøt av ledning i friluft. Trenger du strøm noen timer i uken er det satt opp brytere som gir 3 timer strøm, en på Homan, hjørne mot brygge 2 og en på Sjøhuset ved vaktrommet.

Strøm i Boblehavn.
Alle strømuttak på brygge 3 og alle på venstre (østre) side av brygge 4 og 5, samt brygge 8 er nummererte og skal benyttes i samsvar med plassnummer, sommer som vinter. På disse plassene anbefales det å følge med på “egen” kontakt så misbruk unngås. Ta gjerne notater av forbruket. Tilkobling til annet uttak anses som tyveri. Ledninger må ikke henge i vannet og ligger de i veien for snøfreseren går de i stykker.

Gode landstrømråd fra Seilmagasinet er:

- Ikke bruk landstrøm mer enn nødvendig.
- Ikke bruk skjøtekontakter i hjemmehavn.
- Ikke legg ledninger i kveil.
- Hold kontaktene tørre og bruk godkjent kabel, se havnereglementet.
- Monter en galvanisk isolator eller skilletransformator.

Krav til galvanisk isolator

Til medlemmer av Blommenholm Båtforening

Styret ønsker å øke sikkerheten i båthavnen, for mennesker, båter og brygger. Det vil derfor stilles krav til galvanisk isolator i alle båter med 220 volt landsstrøm anlegg som kobles til BBF strømnett. Installasjonen skal være på plass i løpet av sesongen 2019

Løsning for å registrere ”installert galvanisk isolator” er nå tilgjengelig på "min side", velg båt detaljer, endre og huk av.

CT Marine innrømmer en rabatt til medlemmer av BBF hvis installasjonen gjøres nå i vinter, se under for mer informasjon.

Hentet fra CT Marine hjemmeside:

En galvanisk isolator er en liten boks som er koplet i jordledningen, og som sperrer for naturlige galvaniske spenninger under 1.4V volt. Så lenge spenningen i den galvaniske kretsen mellom to båter og landstrømmens jordledning er under denne verdien, sørger isolatoren for å bremse strømmen, og dermed beskytter den mot galvanisk tæring. Derav navnet galvanisk isolator. Dermed sparer den også på offeranodene, og av den grunn kalles dette produktet ofte også en ´Zink Saver. En galvanisk isolator kan imidlertid ikke beskytte mot elektrolytisk tæring ved feks. feil i et el. anlegg. Isolatoren installeres som første ledd i båtens 230V-inntak. Spenningsfallet i den galvaniske isolatoren er normalt høyere enn den potensielle forskjellen mellom båt/båt og båt/land. Som et resultat av dette, vil denne spenningen ikke tillate strømoverføring og dermed vil den galvaniske isolatoren forhindre elektrolytisk strøm. Likevel, hvis det forekommer en (høyere) spenningsfeil i AC-strømkretsen, vil diodene slippe strøm igjennom og galvanisk tæring / feil kan forekomme. Galvanisk isolator er et billig og effektiv tiltak mot galvanisk tæring og skade på båtens metall.

Langturseilerkurs på Blommenholm

Vi gjentar suksessen fra i fjor og setter opp et 20 timers Langturseilerkurs på Homan i helgen 15-17 november. Selv om kurset tar for seg de mange aspektene ved å planlegge for en lengre seilas, er kurset godt egnet for de som vil lære mer om seilbåt og tilhørende utstyr. Medlemmer av BBF får 15% rabatt på kursprisen. Se:

Internet Explorer

Hjemmesiden vår støtter ikke Internet Explorer
Micorosoft har sluttet å supporte Internet Explorer, den støtter ikke HTML 5 som vi benytter for at det skal virke på mobiltlf.
Browsere som virker er blant annet  Edge eller Crome.

Vinteropplag for ikke medlemmer

Det er nå fult på opplagsplassen, men vi har ledig bobleplasser i vinterhavn

Ønsker du vinteropplag i boble eller på land sender du en epost med "vinteropplag" i emne feltet med nødvendig informasjon. Støtter eller stativer må medbringes. Det koster kr. 90 kr per m2 i boble og kr. 195 per m2 på land som inkluderer opp, spyl og ut.

Ikke medlemmer som får plass tilskrives etter 10 september.

Se reglementet for vinteropplag under fanen informasjon.

Kontortider

Normalt 08:00 - 15:00.

BBF arrangerer Fritidsskipperkurs denne vinteren!

Det mørke halvåret passer fint til en annen type båt-aktivitet; å ta Fritidsskippersertifikat. Blommenholm Båtforening har inngått samarbeid med Oslo Kystskipperskole om å arrangere Fritidsskipper-kurs. Kurset leder fram til Fritidsskipper D5L-sertifikat som gir rett til å føre norsk lystbåt med inntil 24 meters lengde i utvidet kystfart.

Kurset holdes på Blommenholm Båtforening i Homan hver tirsdag kveld fra kl.1800 til kl.2115. Vi starter opp tirsdag 8. oktober og er ferdige i midten av mai, og det er fri i julen, vinterferien og påsken.

Kursavgiften er kr.15 000, medlemmer i BBF betaler kr.13 000. I tillegg kommer eksamensavgifter på tilsammen kr.2700. Det er 6 del-eksamener som avholdes i forbindelse med kurskveldene.

For spørsmål og påmelding, kontakt Kathrine Roede, tlf: 95924007 eller mail: kathrine.roede@gmail.com

Ved for få påmeldte forbeholder vi oss retten til å avlyse kurset.

Mastekran kurs

Mastekrankurs

Didrik fra Southern Cross Spares holder mastekrankurs for medlemmer av Blommenholm Båtforening når mange nok har meldt seg på.

Husk medlems nummer når du melder deg på, ta også dette med på kurset.

Påmelding til: info@southerncross.no. Maks 15 deltagere.

Se gjerne, trykk her for "Prosedyre for nedrigging mm"

Fremmedsøppel

Viser til oppslag som er satt opp ved Miljøhuset:
Kun

Søppel fra båtene i Blommenholm Båtforening

Video-overvåket område

Søppel fra andre steder enn egen båt, skal altså ikke kastes i foreningens container.

Behandling av søppel er en stor utgiftspost for foreningen

Overtredelse kan medføre bortfall av båtplass og medlemskap.

Dersom slik overtredelse fortsetter, vil styret dessverre vurdere å sette opp bom med adgangskontroll og eller låse containerne i deler av døgnet.

Vi håper imidlertid å unngå slike upraktiske tiltak.

Husk kildesortering! Se oppslag.

Blommenholm Båtforening