Til medlemmer av Blommenholm Båtforening
Styret ønsker å øke sikkerheten i båthavnen, for mennesker, båter og brygger. Det vil derfor stilles krav til galvanisk isolator i alle båter med 220 volt landsstrøm anlegg som kobles til BBF strømnett. Installasjonen skal være på plass i løpet av sesongen 2019
Løsning for å registrere ”installert galvanisk isolator” er nå tilgjengelig på "min side", velg båt detaljer, endre og huk av.
CT Marine innrømmer en rabatt til medlemmer av BBF hvis installasjonen gjøres nå i vinter, se under for mer informasjon.
Hentet fra CT Marine hjemmeside:
https://ctmarine.no/produkt/victron-batteriladere-batteriovervakningssystem/skilletrafo-og-landstrom/victron-galvanisk-isolator-vdi-16-med-montering
En galvanisk isolator er en liten boks som er koplet i jordledningen, og som sperrer for naturlige galvaniske spenninger under 1.4V volt. Så lenge spenningen i den galvaniske kretsen mellom to båter og landstrømmens jordledning er under denne verdien, sørger isolatoren for å bremse strømmen, og dermed beskytter den mot galvanisk tæring. Derav navnet galvanisk isolator. Dermed sparer den også på offeranodene, og av den grunn kalles dette produktet ofte også en ´Zink Saver. En galvanisk isolator kan imidlertid ikke beskytte mot elektrolytisk tæring ved feks. feil i et el. anlegg. Isolatoren installeres som første ledd i båtens 230V-inntak. Spenningsfallet i den galvaniske isolatoren er normalt høyere enn den potensielle forskjellen mellom båt/båt og båt/land. Som et resultat av dette, vil denne spenningen ikke tillate strømoverføring og dermed vil den galvaniske isolatoren forhindre elektrolytisk strøm. Likevel, hvis det forekommer en (høyere) spenningsfeil i AC-strømkretsen, vil diodene slippe strøm igjennom og galvanisk tæring / feil kan forekomme. Galvanisk isolator er et billig og effektiv tiltak mot galvanisk tæring og skade på båtens metall.