Sommer

Trygg i båt

Trygg i båt – informasjon til båthavner, båtforeninger og båteiere i Asker og Bærum kommuner

Årets båtsesong står foran oss og selv om mye kan bli veldig annerledes, tror vi det blir stor aktivitet langs vår lange kystlinje i Asker og Bærum denne sommeren.

Vi i Asker og Bærum brann og redning IKS har utarbeidet en brosjyre «Trygg i båt» som vi nå oversender alle båtforeninger og båthavner i våre 2 kommuner. Hvert år er det mellom 250 og 300 branner i fritidsbåter. Flere av disse brannene kan vi unngå dersom vi følger de rådene som er beskrevet i brosjyren.

Vi ønsker med dette alle en flott og trygg sommer i båt!

Husk redningsvest!

Last ned brosjyre her

Krav til galvanisk isolator

Til medlemmer av Blommenholm Båtforening

Styret ønsker å øke sikkerheten i båthavnen, for mennesker, båter og brygger. Det vil derfor stilles krav til galvanisk isolator i alle båter med 220 volt landsstrøm anlegg som kobles til BBF strømnett. Installasjonen skal være på plass i løpet av sesongen 2019

Løsning for å registrere ”installert galvanisk isolator” er nå tilgjengelig på "min side", velg båt detaljer, endre og huk av.

CT Marine innrømmer en rabatt til medlemmer av BBF hvis installasjonen gjøres nå i vinter, se under for mer informasjon.

Hentet fra CT Marine hjemmeside:

En galvanisk isolator er en liten boks som er koplet i jordledningen, og som sperrer for naturlige galvaniske spenninger under 1.4V volt. Så lenge spenningen i den galvaniske kretsen mellom to båter og landstrømmens jordledning er under denne verdien, sørger isolatoren for å bremse strømmen, og dermed beskytter den mot galvanisk tæring. Derav navnet galvanisk isolator. Dermed sparer den også på offeranodene, og av den grunn kalles dette produktet ofte også en ´Zink Saver. En galvanisk isolator kan imidlertid ikke beskytte mot elektrolytisk tæring ved feks. feil i et el. anlegg. Isolatoren installeres som første ledd i båtens 230V-inntak. Spenningsfallet i den galvaniske isolatoren er normalt høyere enn den potensielle forskjellen mellom båt/båt og båt/land. Som et resultat av dette, vil denne spenningen ikke tillate strømoverføring og dermed vil den galvaniske isolatoren forhindre elektrolytisk strøm. Likevel, hvis det forekommer en (høyere) spenningsfeil i AC-strømkretsen, vil diodene slippe strøm igjennom og galvanisk tæring / feil kan forekomme. Galvanisk isolator er et billig og effektiv tiltak mot galvanisk tæring og skade på båtens metall.

Kontortider / informasjon

Vi holder stengt uke 27-32, epost leses sporadisk.

Alle medlemmer og deres gjester må ha parkerinsoblat synlig i fronruten når det parkeres her. Obalt skrives ut på "min side"

Båthavnen kan være et hyggelig sted i disse tider. Vi skal bidra med vårt og vil stille med rene toaletter hvor du kan vaske hendene godt når det trengs. Hold god avstand til hverandre. Hold deg hjemme hvis du er i karantene eller har symptomer på koronarelatert sykdom. Driften i havnen går som normalt inntil videre, vi følger offentlig retningslinjer.

Fremmedsøppel

På siste faktura ble vi belastet kr 2000.- grunnet fargede søppelsekker og isolasjon

Viser til oppslag som er satt opp ved Miljøhuset:

Kun

Søppel fra båtene i Blommenholm Båtforening

Video-overvåket område

Søppel fra andre steder enn egen båt, skal altså ikke kastes i foreningens container.

Behandling av søppel er en stor utgiftspost for foreningen, vi blir fakturert gebyr for, bildekk, el avfall, isolasjon, hvit og brun varer samt fargede søppelsekker.

Overtredelse kan medføre bortfall av båtplass og medlemskap.

Dersom slik overtredelse fortsetter, vil styret dessverre vurdere å sette opp bom med adgangskontroll og eller låse containerne i deler av døgnet.

Vi håper imidlertid å unngå slike upraktiske tiltak.

Husk kildesortering! Se oppslag.

Blommenholm Båtforening

Årsmøte 2020

Årsmøte for rettighetshavere er utsatt på ubestem tid grunnet korona situasjonen.

Dokumenter til møtet legges ut på siden til rettighetshavere i god tid til møtet.

Internet Explorer

Hjemmesiden vår støtter ikke Internet Explorer
Micorosoft har sluttet å supporte Internet Explorer, den støtter ikke HTML 5 som vi benytter for at det skal virke på mobiltlf.
Browsere som virker er blant annet  Edge eller Crome.

Mastekran kurs

Mastekrankurs

Didrik fra Southern Cross Spares holder mastekrankurs for medlemmer av Blommenholm Båtforening når mange nok har meldt seg på.

Husk medlems nummer når du melder deg på, ta også dette med på kurset.

Påmelding til: info@southerncross.no. Maks 15 deltagere.

Se gjerne, trykk her for "Prosedyre for nedrigging mm"