Historiske bilder fra Blommenholm båtforening
Her finner du et knippe historiske bilder.

Slik så det gamle huset hos Blommenholm Båtforening ut i 1960. Huset ble opprinnelig donert av Homan i 1910.
Les mer nederst på siden |

Huset ble revet i 1978. |

Båten til havnesjef Erik Narum-Hansen skal ut på vannet. Båten var av typen dorry, med navnet Pierinna. Narum-Hansen står selv ved jekken, mens to gutter beskuer begivenheten. Bestyrer Jørgensen (t.h.) har hatt grønnsepe på skinna. Bak på bildet skimtes vinsjehuset.
Båten i venstre billedkant tilhørte Johan Bruenech, og het Mimosa. |

Fra innvielsen av nye Homan.
Fv: Eivind Holt, Maja (Havnesjefens kone), Havnesjef Erik Narum-Hansen, Skipper'n, Johan Bruenech jr. (daværende formann), Arvid Faye Bisgaard. Sistnevnte var arkitet for huset, ryktet skal ha det til at betalingen var to kasser rødvin. |

25. januar 1980 ble nye Homan innviet. Propellen som står over peisen i festlokalet sto opprinnelig på Collin Archers første private lystbåt.
Bjarne Lien (tildligere formann) forærte propellen til BBF. |

Pierinna på vei ut. Jørgensen med spettet. |

Johan Bruenech (d.e.), populært kalt "Skipper'n", med KNS-lue. Han kom til Blommeholm i slutten av 1930-årene, og var den første som slapp ned bøye ved BBF. Den brukte han til sin 10-meter (seilbåt), med navnet Innula. |

Johan Bruenech (d.e.). |

Dugnadsgjengen puster velfortjent ut med en fest etter ryddesjau en gang på midten av 70-tallet.
Fra 1920 og utover hadde man tradisjon med St. Hansfest ved Homan. |

Her danses det Jenka på samme fest. Det ble pytet med blant annet bjørketrær |

Øverst i venstre billedkant med lys skjorte og lyst hår, drikkende av flaske, har vi Kjell Werenskiold. Han har tegnet mastekranen til BBF.
Ellers på bildet ser vi blandt andre også Jan Egelius med frue, og Knut Styve. |

Smilende i nedre billedkant ser vi Kari Bruenech, bedre halvdel til Johan Bruenech d.y. |

Bildet er fra samme fest. |

Fra 1980-årene. |

Nye Homan ca. 1985. Øverst på gavelveggen skimtes et svalerede. Det var de samme svalene som bodde på gamle Homan. Henrik måtte senere ta bort redet, da terrasen hans ble griset ned av fuglene. |

Fra 1950-årene. Vi hadde allerede da boblehavn med kompressor på 3 HK. Motoren skapte mye hodebry for Jørgensen. |

Skipper'n hadde skipperlue som obligatorisk tilbehør selv i hjemlige farvann. |

Vaktordningen ble innført tidlig. Her har vi Johan Fredrik Bruenech og Erik Hedmann på post. Sistnevnte drev for øvrig motorverkstedet før Peter kom. Hedmann driver i dag motorverkstedet på Solvik. |

Jørgensen og Skipper'n ser på mens den yngre generasjon gjør klar for sjøsetting. |

Bak f.v.: Jørgensen, Skipper'n og Ludviks Bruns kone Åse. Foran har vi Odd Holm. |

Fra Sandspollen. Til høyre har vi Ludvik Bruenechs båt "Gipsy", og til venstre Skippern's mahognybygde båt "Mermaid". Båten ble bygget i Son. |

Fra 1980-tallet. |

Fra Dragesund. Navnet kommer fra at man dro båtene over land fra den ene siden av Håøya til den andre. |

F.v.: Cato Holmsen med frue, fru Firing, Skipper'n, herr Firing og til høyre kjøpmann Berntsen. |

Budstikka var til stedet på innvielsen. |

Les artikkel hos aftenposten.no. |
|
|
|
|
Fortsettelse bilde 1:
En periode i mellomkrigstiden ble Homan drevet av Martinsen, maler av yrke og med et godt øye til det flytende - og da snakker vi ikke om sjøen.
På 1960-tallet bodde bestyrer Arnfinn S. Jørgen, på folkemunne kalt A/S Jørgensen, med hustru og terrieren Tassen i huset. De brukte to av rommene, til sammen ca 20 m².
Jørgensens ensylindrete båtmotor var av merket Rapp, og kunne være lei å få start på. En gang Jørgensen som vanlig hadde problemer med å få motoren i gang, hadde han glemt at den allerede var i gir. Da motoren omsider startet, rykket det i båten, og Tassen, som pleide å stå akterut, falt i vannet med et plask. Da Jørgensen så dette, bakket han sporenstreks for å plukke opp hunden. Dessverre ble Tassen sugd inn i propellen og ble kløyvd i to, men når Jørgensen senere skulle gjenfortelle historien ble det alltid vektlagt at ulykken skjedde uten at motoren hadde et eneste feilslag! [Last ned lydopptak om Tassen]
Ved høyvann måtte Jørgensen ro (!) inn til kjøkkenet, og fortøye prammen i kjøkkenbenken. Jørgensen hadde en 10 og en 6 amperes kurs på Homan.
Bak til høyre på bildet, over biltaket, kan man se kiosken som ble drevet av Arfinns bror, Bjarne Jørgensen. Det gikk det mest i pølser.
Mellom kiosken og Homan var det enda to små hus, nærmest Homan var den en lagerbu, og bak der igjen var det et drivstoffdepot.
Utenfor kjøkkenvinduet på Homan (til høyre) står det en syrin, denne er bevart til vår tid og står i dag og blomster utenfor terrasen på nye Homan.