Historiske bilder

Enter Title

Historiske bilder fra Blommenholm båtforening

Her finner du et knippe historiske bilder.

Fortsettelse bilde 1:
En periode i mellomkrigstiden ble Homan drevet av Martinsen, maler av yrke og med et godt øye til det flytende - og da snakker vi ikke om sjøen.

På 1960-tallet bodde bestyrer Arnfinn S. Jørgen, på folkemunne kalt A/S Jørgensen, med hustru og terrieren Tassen i huset. De brukte to av rommene, til sammen ca 20 m².

Jørgensens ensylindrete båtmotor var av merket Rapp, og kunne være lei å få start på. En gang Jørgensen som vanlig hadde problemer med å få motoren i gang, hadde han glemt at den allerede var i gir. Da motoren omsider startet, rykket det i båten, og Tassen, som pleide å stå akterut, falt i vannet med et plask. Da Jørgensen så dette, bakket han sporenstreks for å plukke opp hunden. Dessverre ble Tassen sugd inn i propellen og ble kløyvd i to, men når Jørgensen senere skulle gjenfortelle historien ble det alltid vektlagt at ulykken skjedde uten at motoren hadde et eneste feilslag! [Last ned lydopptak om Tassen]

Ved høyvann måtte Jørgensen ro (!) inn til kjøkkenet, og fortøye prammen i kjøkkenbenken. Jørgensen hadde en 10 og en 6 amperes kurs på Homan.

Bak til høyre på bildet, over biltaket, kan man se kiosken som ble drevet av Arfinns bror, Bjarne Jørgensen. Det gikk det mest i pølser.

Mellom kiosken og Homan var det enda to små hus, nærmest Homan var den en lagerbu, og bak der igjen var det et drivstoffdepot.

Utenfor kjøkkenvinduet på Homan (til høyre) står det en syrin, denne er bevart til vår tid og står i dag og blomster utenfor terrasen på nye Homan.